از چالش هایی که همیشه با آن درگیر بوده ام ، سحرخیز شدن بوده است. دغدغه ی من برای سحرخیزی در سال کنکور بیشتر از همیشه بود ، چون ساعت برگزاری کنکور ، 8 صبح است و باید در آن زمان ، ذهن شما در آماده ترین حالت ممکن قرار داشته باشد و قطعا یک ذهن خواب آلود و خسته بازدهی کافی در سر جلسه ی کنکور نخواهد داشت. تصمیم گرفتم تا به سحرخیزی به عنوان یک چالش نگاه کنم و زمان هایی که بیکار بودم و درس نمی خواندم ، در اینترنت و منابع مختلف به دنبال راهکارهایی بودم تا بتواند به من در این چالش کمک کند یکی از بزرگترین مشکالتی که در ابتدای چالش سحرخیزی با آن رو به رو خواهید شد ، از دست دادن انرژی و خستگی در طول روز است ، در ادامه راهکارهایی را که شخصا تجربه کرده ام با شما به اشتراک می گذارم .
چگونه آالرم را تنظیم کنیم؟
یکی از کارهایی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند ، تنظیم کردن دو آلارم با فاصله ی زمانی از یکدیگر است ، عالوه بر این گوشی موبایل یا ساعت یا هر وسیله ی دیگری که می خواهید با صدای زنگ آن از خواب بیدار شوید را حداقل در فاصله یکی دو متری خود قرار دهید .
بعد از اینکه صدای زنگ را شنیدید ، اول از همه المپ اتاق خود را روشن کنید و بعد اقدام به خاموش کرن صدای زنگ بکنید.
نور خورشید را فراموش نکنید
بعد از طلوع خورشید به فضای باز و محیط آزاد بروید و چند لحظه به خورشید نگاه کنید ، نور خورشید ساعت بیولوژیک شما را تنظیم می کند.
توصیه های تغذیه ای برای صرف غذا حتما ساعات معینی را در نظر بگیرید ، این کار به تنظیم هورمون های بدن شما (از جمله مالتونین که بر روی سیکل خواب موثر است) کمک می کند.
اهمیت صبحانه را فراموش نکنید
از خوردن غذاهای سنگین در وعده ی ناهار پرهیز کنید ، به طور کلی ، سعی کنید دور غذاهای چرب و فست فود را خط بکشید.
مصرف پروتئین را در وعده های غذایی خود بگنجانید.
از آجیل و میوه و سبزی به عنوان میان وعده استفاده کنید.
نیم ساعت قبل از خواب یک وعده غذایی از این موارد داشته باشید، ۵تا8 عدد مغز بادام. موز. سیب. پرتغال.سیبزمینی.کاهو. ماست کم چرب و شیر گرم (ترجیح خودم انتخاب مواد غذایی با طبع گرم است) این وعده غذایی باعث میشود که صبح روز بعد انرژی بیشتری داشته باشید و سردرد نگیرید.
ورزش را فراموش نکنید
زمانی در روز را (حدود بیست دقیقه) به ورزش های هوازی اختصاص دهید و همراه با ورزش تنفس عمیق را تمرین کنید.
با وسوسه ی خواب بعد از ظهر مقابله کنید
معموال بین ساعات 2-4 بعد از ظهر دچار خستگی و خواب آلودگی می شویم ، اولین توصیه این است که خود را به فضای آزاد برسانید و اگر امکانش را دارید در فضای آزاد ناهار خود را صرف کنید.
کمی حرکات کششی انجام بدهید، دستهای خود را بچرخانید، حتی اگر امکانش نیست مچ دست و پا را تکان بدهید.
آب یا چای بنوشید.
آب سردی به دست و صورتتان بزنید.
دوش آبسرد
معجزه ی دوش آب سرد را فراموش نکنید ، حدود یک ساعت قبل از خوابیدن، دوش آب سرد بگیرید، البته در مقاله های معتبر آب یخ توصیه شده است اینکار روی روند به خواب رفتنتان تاثیر گذار خواهد بود.
نکته ای که مهم است این است که آب را به یکباره سرد نکنید ، کم کم این کار را انجام دهید ، تا بدنتان به دمای آب عادت کند ، در مورد دوش آب سرد و فواید آن مطالب مفیدی در اینترنت وجود دارد ، که حتما می تواند برایتان مفید باشد.
چرتهایی که مثل کافئین برای بدن شما عمل می کنند.
بین ساعت یک تا سه، که خوبآلود هستید، حدود بیست دقیقه چرت بزنید، اما نه بیشتر ، اگر مدت زمانی که می خوابید بیش از 22 دقیقه باشد ، سیکل خواب شما به هم می خورد و احساس کسالت می کنید، اگر نیاز به بیش از بیست دقیقه چرت زدن دارید، مضربی از ۰2 دقیقه را برای خوابیدن انتخاب کنید.
نحوه ی انجام کارها در طی روز و سبک زندگی شما
سعی کنید یکسره روی یککار نباشید، مدت زمانی که قادر به تمرکز روی یککار هستیم حدود ۰2 دقیقه است.
سعی کنید کار خود را به بازههای زمانی تبدیل کنید و انتهای هر بازه کمی استراحت کنید.
در محیط کار کمتر از تلفن و ایمیل و چت استفاده کنید و برای انجام کار خود سراغ دوستانتان بروید تا هم کارتان را انجام بدهید و هم حرکتی داشته باشید.
یکسره پای لپتاپ ننشینید، هر یک ساعت یکبار به چشمهایتان استراحت بدهید.
اگر چشمتان خسته بود یا میسوخت، آنها را چنددقیقه ببندید و نفس عمیق بکشید.
هر روز برنامهی روز فردا را بنویسید، میتوانید از جدول برنامه ریزی متمم استفاده کنید.
قبل از خواب کتابهایی را نخوانید که ذهن شما را فعال نگه دارند، یا فعالیتهایی انجام ندهید که مغز هوشیار شود.
حدود یک ساعت قبل از خواب، سعی کنید دیگر اینترنت خود را در تمامی دستگاه های خود خاموش کنید.

حاضرین در سایت

ما 112 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آمار سایت

کاربران
397
مطالب
40

نماد اعتماد

logo-samandehi

نقشه گوگل

کپی رایت © 1397 نگاره. کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.

Template Design:Dima Group